Przypinki na ubrania w różnych kulturach: porównanie i inspiracje

18/09/2023 by in category Inspiracje with 0 and 0

Historia pinów zaczyna się końcem XIX wieku, ale taki rodzaj biżuterii znany był już w starożytnym Rzymie oraz Grecji. W powszechnym użyciu pojawiły się początkowo w USA, a za ich rozwój odpowiada Benjamin Whitehead oraz Chester Hoag. Założyli oni firmę, która nie tylko wprowadziła folię zapewniającą ochronę przed zarysowaniami, ale również wpadli na pomysł zamontowania szpilki, ułatwiającej przypięcie do płaszcza lub marynarki.

Przypinki na stałe zagościły w modzie już w latach 90., były (i wciąż są) również częścią oficjalnych spotkań, np. politycznych lub biznesowych. Obecnie produkowane są z materiałów lepszej jakości, mają również różne sposoby zapięcia, jednak wciąż pozwalają wyrazić siebie, swoje poglądy i zainteresowania. W zależności od tego, jaki mają kształt, kolorystykę lub napis, mogą stanowić ciekawy dodatek do wielu stylizacji.

Przypinki a znaczenie kulturowe

W PRLu panowała moda na zbieranie najróżniejszych przypinek, nazywanych również pinami, buttonami, badżami, wpinkami lub znaczkami. W tamtym czasie królowały nie tylko przypinki z nazwami ulubionych zespołów rockowych, ale również z hasłami politycznymi lub upamiętniające ważne wydarzenia historyczne bądź sportowe.

Przypinki z herbami miast lub flagami państw mają wieloletnią tradycję. Dzięki nim wyrażamy swoją dumę z przynależności do danego regionu. Takie piny często noszone są podczas świąt państwowych lub obchodów dni miasta. Mogą być również ciekawą pamiątką turystyczną. Nie zajmują wiele miejsca, dzięki czemu można je kupować w każdym odwiedzonym przez siebie miejscu i przypinać, np. na mapie, na której oznaczamy odwiedzone zakątki kraju lub świata.

Wielbiciele historii z pewnością docenią przypinki patriotyczne, będące replikami symboli militarnych, np. Dywizjonów Lotniczych lub Polski Walczącej.

W PRLu dużą popularnością cieszyły się przypinki z hasłami wyborczymi. Do dziś partie polityczne wykorzystują je do głoszenia swoich sloganów, rozdawane są na wiecach lub w lokalnych biurach partii. Służą do manifestowania poglądów i są świetnym narzędziem propagandowym. Dzięki przypinkom wyznawcy jednakowych poglądów mogą się łatwo rozpoznać w tłumie i jednoczyć w jednej sprawie.

przypinki na ubrania historia

Przypinki i ich aktualne znaczenie

Mniej oficjalną przypinką jest przypinka z nazwą ulubionego zespołu. Najczęściej są to grupa rockowa lub heavy metalowa, a jej fani z dumą noszą piny wpięte w plecaki lub kurtki. To nie tylko oznaka przynależności do wielbicieli zespołu, ale również oznaka bycia częścią wyjątkowej kultury. Przypinki najczęściej noszą stali bywalcy koncertów, którzy mogą pochwalić się dobrym gustem muzycznym i znajomością muzyki. Rockowe piny stały się częścią kultury, mają swoje odzwierciedlenie w modzie i stylu ubierania się rockmenów.

Popkultura również korzysta z przypinek, na których pojawiają się loga uwielbianych seriali i znane z nich hasła, jak kultowi „Przyjaciele”, „South Park”, „Muminki”, „Harry Potter” lub „Gwiezdne Wojny”. Piny nawiązują nie tylko do konkretnych produkcji, ale również popularnych symboli, m.in. pizzy, płyt winylowych, książek, zwierzaków lub roślin. Dzięki temu osoba może wyrazić swoje pasje, które będą widoczne już na pierwszy rzut oka. Jest to również element dekoracyjny, ponieważ dzisiejsze przypinki tętnią życiem, są wyraziste, pełne kolorów i nie ograniczają się do klasycznych okrągłych kształtów.

Przypinki utrwaliły się również w naszej kulturze jako element reklamowy. Ich produkcja jest stosunkowo tania, a pin reklamowy może być skierowany do szerokiego grona odbiorców, zarówno dzieci, jak i dorosłych. Na plakietce można umieścić logo firmy, hasło reklamowe bądź datę wydarzenia, np. wyprzedaży, otwarcia nowego sklepu lub promocji festiwalu.